Each person is perceived by others and by herself as an individual in avery strong sense, namely as a unique individual. Moreover, this supposeduniqueness is commonly thought of as linked with another character that we tendto attribute to persons (as opposed to stones or chairs and even non-human animals):a kind of depth, hidden to sensory perception, yet in some measure accessible toother means of knowledge. I propose a theory of strong or essential individuality.This theory is introduced by way of a critical discussion of Van Inwagen’s andBaker’s ontologies of persons. Composition Theory and Constitution Theory areshown to be complementary, in their opposite strong and weak points. I argue thatboth theories have unsatisfactory consequences concerning personal identity, aproblem which the proposed theory seems to solve more faithfully both to folkintuitions and the phenomenology of personal life.

Ogni persona è percepita dagli altri e da lei stessa come un individuo in un senso molto forte, cioè come dotato di unicità. Inoltre questa supposta unicità è comunemente associata con un altro carattere che tendiamo ad attribuire alle persone - una sorta di profondità, nascosta alla percezione sensoriale ma in qualche misura accessibile ad altri mezzi di conoscenza. Sulla base di quets analisi propongo una teoria dell'individualità in senso forte o essenziale.

“Subjectivity and Essential Individuality - A Dialogue with Peter Van Inwagen and Lynne Baker”

DE MONTICELLI, ROBERTA
Primo
2008-01-01

Abstract

Each person is perceived by others and by herself as an individual in avery strong sense, namely as a unique individual. Moreover, this supposeduniqueness is commonly thought of as linked with another character that we tendto attribute to persons (as opposed to stones or chairs and even non-human animals):a kind of depth, hidden to sensory perception, yet in some measure accessible toother means of knowledge. I propose a theory of strong or essential individuality.This theory is introduced by way of a critical discussion of Van Inwagen’s andBaker’s ontologies of persons. Composition Theory and Constitution Theory areshown to be complementary, in their opposite strong and weak points. I argue thatboth theories have unsatisfactory consequences concerning personal identity, aproblem which the proposed theory seems to solve more faithfully both to folkintuitions and the phenomenology of personal life.
2008
Ogni persona è percepita dagli altri e da lei stessa come un individuo in un senso molto forte, cioè come dotato di unicità. Inoltre questa supposta unicità è comunemente associata con un altro carattere che tendiamo ad attribuire alle persone - una sorta di profondità, nascosta alla percezione sensoriale ma in qualche misura accessibile ad altri mezzi di conoscenza. Sulla base di quets analisi propongo una teoria dell'individualità in senso forte o essenziale.
Individuality, Uniqueness, Leibniz Priciple; Individualità, unicità, principio di Leibniz
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