The subjects of the dissertation are the concepts of noesis, analogy, and event as “margins” of the logic horizon. In the way these concepts have been elaborated in twentieth-century Italian thought, they can highlight the limits of logos and to question the primacy of mediation represented by Gentile's Actualism. In the first part of the work, I investigate the concept of noesis in the thought of Guido Calogero. First, I study the genesis of the notion of “noetic logic” in the 1927 book I fondamenti della logica aristotelica; in the second chapter, the noesis-dianoesis polarity is compared with the abstract-concrete dialectics, especially in the declination given to it by Gentile; finally, I explore the problem of the connection between noesis and language with respect to Calogero's studies on archaic logic, particularly Parmenidean. The second part of the dissertation is dedicated to the thought of Enzo Melandri, with attention to his reflections on analogy. In the first chapter, I study Melandri’s concept of philosophical archaeology, showing how it gathers, in addition to a Foucauldian derivation, a peculiar psychoanalytic connotation as well. The second chapter is more directly dedicated to analogy and the irreducibility of analogical reasoning to a logical-dialectical paradigm. The third chapter investigates the relationship between analogy, phenomenology, and dialectics, going through some central places of Melandri’s thought. The third part of this dissertation addresses the concept of event in the thought of Carlo Diano. The first chapter studies the concept of event in its relation to the notion of form; in the second chapter, I take into consideration Diano’s interpretations of Greek tragedy and the problem of χώρα in Plato’s Timaeus; in the third chapter, Diano’s account of the role of event in art is addressed.
Oggetto della tesi sono i concetti di noesi, analogia ed evento nella filosofia italiana novecentesca, interpretati come “margini” dell’orizzonte logico. Nella particolare elaborazione che hanno avuto nel pensiero italiano del secolo scorso, tali concetti si rivelano in grado di evidenziare i limiti del logos dal suo interno e di mettere in discussione quel primato della mediazione di cui l’attualismo gentiliano è stato tra i più convinti rappresentanti. La tesi si divide in tre parti: la prima parte indaga il concetto di noesi a partire dalla riflessione di Guido Calogero. Nel primo capitolo viene studiata la genesi della nozione di “logica noetica” nei Fondamenti della logica aristotelica del 1927; nel secondo, la polarità noesi-dianoesi viene confrontata con la coppia dialettica astratto-concreto in Gentile e ne viene mostrata l’irriducibilità; il terzo capitolo approfondisce il problema del nesso tra noesi e linguaggio con riferimento agli studi calogeriani sulla logica arcaica, in particolare parmenidea. La seconda parte della tesi è invece dedicata al pensiero di Enzo Melandri, con particolare attenzione alle sue riflessioni sull’analogia. Il primo capitolo studia la declinazione melandriana dell’archeologia filosofica, mostrando come essa accolga in sé, oltre all’impronta foucaultiana, anche una peculiare connotazione psicoanalitica. Il secondo capitolo è più direttamente dedicato alla questione dell’analogia e allo scarto che il ragionamento analogico segna rispetto a un paradigma esclusivamente logico-dialettico. Il terzo capitolo indaga il rapporto tra analogia, fenomenologia e dialettica. La terza parte della tesi si rivolge alla nozione di “evento” in Carlo Diano. Nel primo capitolo, se ne studiano le caratteristiche generali e il rapporto con la forma; nel secondo, si individuano tre figure peculiari di evento, con riferimento alle letture di Diano della tragedia greca e della χώρα platonica; nel terzo, si prende in considerazione il ruolo dell’evento nell’arte.
Noesi, Analogia, Evento. Margini della logica nel pensiero italiano del Novecento / Michele Ricciotti , 2024 Oct 10. 36. ciclo, Anno Accademico 2022/2023.
Noesi, Analogia, Evento. Margini della logica nel pensiero italiano del Novecento
RICCIOTTI, MICHELE
2024-10-10
Abstract
The subjects of the dissertation are the concepts of noesis, analogy, and event as “margins” of the logic horizon. In the way these concepts have been elaborated in twentieth-century Italian thought, they can highlight the limits of logos and to question the primacy of mediation represented by Gentile's Actualism. In the first part of the work, I investigate the concept of noesis in the thought of Guido Calogero. First, I study the genesis of the notion of “noetic logic” in the 1927 book I fondamenti della logica aristotelica; in the second chapter, the noesis-dianoesis polarity is compared with the abstract-concrete dialectics, especially in the declination given to it by Gentile; finally, I explore the problem of the connection between noesis and language with respect to Calogero's studies on archaic logic, particularly Parmenidean. The second part of the dissertation is dedicated to the thought of Enzo Melandri, with attention to his reflections on analogy. In the first chapter, I study Melandri’s concept of philosophical archaeology, showing how it gathers, in addition to a Foucauldian derivation, a peculiar psychoanalytic connotation as well. The second chapter is more directly dedicated to analogy and the irreducibility of analogical reasoning to a logical-dialectical paradigm. The third chapter investigates the relationship between analogy, phenomenology, and dialectics, going through some central places of Melandri’s thought. The third part of this dissertation addresses the concept of event in the thought of Carlo Diano. The first chapter studies the concept of event in its relation to the notion of form; in the second chapter, I take into consideration Diano’s interpretations of Greek tragedy and the problem of χώρα in Plato’s Timaeus; in the third chapter, Diano’s account of the role of event in art is addressed.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Tesi_Dottorato_Ricciotti
Tipologia:
Tesi di dottorato
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