The work is an examination of the concept of "rhythm" within the thought of Friedrich Nietzsche. In the lectures of classical philology dedicated to ancient metrics and rhythmics, held at the University of Basel as well as at the Pädagogium of the same city since 1869, the young philologist elaborates an innovative rhythmic theory, arriving at an original and countercurrent conclusion with respect to the panorama of German classical studies of the nineteenth century. Such philological analyses are only the starting point for a reflection on the concept of rhythm that crosses many disciplines and areas of research, including physiology, anthropology, music and pedagogy.
Il lavoro è un’indagine sul concetto di “ritmo” all’interno del pensiero di Friedrich Nietzsche. Nelle lezioni di filologia classica dedicate alla metrica e alla ritmica antiche, tenute all’Università di Basilea nonché al Pädagogium della stessa città a partire dal 1869, il giovane filologo elabora una teoria ritmica innovativa, arrivando a una conclusione originale e controcorrente rispetto al panorama degli studi classici tedeschi dell’Ottocento. Simili analisi filologiche sono solo il punto di partenza per una riflessione sul concetto di ritmo che attraversa molteplici discipline e ambiti di ricerca, tra i quali figurano la fisiologia, l’antropologia, la musica, la pedagogia.
Il ritmo come "filo conduttore" della filosofia di Friedrich Nietzsche. Dalle lezioni basileesi di ritmica e metrica antica all'arte del "grande ritmo" / Alice Giordano , 2021 Jul 13. 33. ciclo, Anno Accademico 2019/2020.
Il ritmo come "filo conduttore" della filosofia di Friedrich Nietzsche. Dalle lezioni basileesi di ritmica e metrica antica all'arte del "grande ritmo".
GIORDANO, ALICE
2021-07-13
Abstract
The work is an examination of the concept of "rhythm" within the thought of Friedrich Nietzsche. In the lectures of classical philology dedicated to ancient metrics and rhythmics, held at the University of Basel as well as at the Pädagogium of the same city since 1869, the young philologist elaborates an innovative rhythmic theory, arriving at an original and countercurrent conclusion with respect to the panorama of German classical studies of the nineteenth century. Such philological analyses are only the starting point for a reflection on the concept of rhythm that crosses many disciplines and areas of research, including physiology, anthropology, music and pedagogy.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi dottorato Giordano.pdf
Open Access dal 14/01/2022
Descrizione: tesi
Tipologia:
Tesi di dottorato
Dimensione
3.04 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.04 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.